18 tips voor in de tandartspraktijk (deel 3)

Home » Algemeen » 18 tips voor in de tandartspraktijk (deel 3)

18 tips voor in de tandartspraktijk (deel 3)

Geplaatst op

11. Check de personeelsdossiers

Als je ze nog niet hebt, leg dan per medewerker een dossier aan en bewaar deze in een beveiligde omgeving. Uitgebreide informatie hierover vind je in het boek ‘Communicatie in de tandartspraktijk’
Plan iedere week even tijd in en noteer dan bij alle medewerkers (of bij een selectie hiervan) wat je de afgelopen periode is opgevallen in positieve zin.
Uiteraard, als er gedrag is dat feedback behoeft, dan geef je die feedback direct en noteer je dat ook in het dossier. Zo maak je het jezelf makkelijker bij de functioneringsgesprekken, omdat je een deel van de informatie al verzameld hebt. Dat scheelt veel voorbereidingstijd en bovendien is het gesprek hierdoor ook meer representatief. Veel leidinggevenden beginnen een week van tevoren met het voorbereiden van het gesprek, waardoor het meer een terugblik op het zeer recente verleden is. [link naar bestaand artikel over feedback geven en een artikel over het personeelsdossier?]

12. Maak een klantreis door je eigen praktijk

Bekijk je praktijk eens goed door de ogen van de patiënt! Is alle informatie wel zo duidelijk als dat je zelf denkt? Hoe komen de mails, brieven en begrotingen over op ‘jou als patiënt’?
Ga eens zelf 10 minuten in de ontvangstruimte zitten en luister, kijk en ervaar wat er gebeurt. Hoe kom je de praktijk binnen? Liggen er actuele tijdschriften? Ligt er per ongeluk toch veel stof op de lampen? Waar kun je je jas kwijt en hoe ziet de ruimte eruit waar je je tanden kunt poetsen? Kun je alle gesprekken van de receptioniste letterlijk verstaan?
Wil je hier meer over weten? Op 6 november organiseren we voor de tweede maal de training: De ideale klantreis in de tandartspraktijk 2018.

13. Houd een meetweek, bijvoorbeeld om uitloop in kaart te brengen

Beter worden in wat je goed wilt doen, doe je door te meten waar je nu staat. Als patiënttevredenheid een doel is, dan hoort daar ook bij dat je de uitlooptijd van de behandelaars in de agenda bijhoudt. Je kunt hiervoor een eenvoudige turflijst maken, waarmee je per behandelaar ziet om welke reden er meer dan 10 minuten uitloop is.
Heb je interesse in deze turflijst? Stuur ons een e-mail met je praktijkgegevens

14. Hoe je in 5 minuten 1 uur kunt winnen

Start iedere dag gezamenlijk met alle teamleden in de praktijk. Dit is geen koffie of theekransje, maar een staande start van de dag waarbij je de belangrijke zaken van die dag doorneemt. Het geeft ook de gelegenheid aan teamleden om iets te vertellen aan de hele groep, in plaats van via een lopend vuurtje dat start bij het koffiezet automaat. De dagstart is hier de meest eenvoudige, maar ook één van de belangrijkste communicatie en efficiency verbeteraars van. Op www.dentiva.nl vind je een overzicht van de do’s en don’ts bij de dagstart en een handige checklist. Het boek ‘Communicatie in de tandartspraktijk’ gaat hier ook uitgebreid op in.

 

Binnenkort: deel 4 van 18 tips voor een beter 2018

Klik hier voor tip 1 t/m 5
Klik hier voor tip 6 t/m 12