Aandacht voor de klantrelatie

Home » Agendaplanning » Aandacht voor de klantrelatie

Aandacht voor de klantrelatie

Geplaatst op

Een goede praktijkhouder besteedt veel aandacht aan de relatie met de klant. Hier zijn boeken vol over geschreven. Zo is ‘De wet van Snuf’ van Jos Burgers overigens een aanrader!

Nu is de relatie met de patiënt iets waar tandartsen van vinden dat zij er erg sterk in zijn. Het gaat immers om een unieke vertrouwensband. Maar zijn we als zorgverlener wel zo goed in die klantrelatie als we denken?

Afbel cultuur

Als je kijkt naar het maken van afspraken, dan kunnen sommige behandelaren wel erg laconiek doen over het leegvegen van een agenda voor een vakantie of een cursus waar ze op het laatste moment toch naar toe willen. De impact die dit heeft op de praktijk is enorm. Veel vervelende telefoontjes voor de receptioniste en tot overmaat van ramp een begin van een cultuur waarbij afbellen normaal is. De volgende keer ‘mag’ de patiënt ook gewoon afbellen.

Ook het vergeten van patiënten is niet echt een signaal van een goede relatie. Mensen die om wat voor reden dan ook niet meteen een afspraak kunnen maken, moet je goed opvolgen. Dat scheelt in onverwachte telefoontjes met pijnklachten.

Natuurlijk is de patiënt zelf verantwoordelijk voor zijn eigen mondgezondheid, maar ook voor de praktijk is het goed om het ritme van de praktijkbezoeken er in te houden. Een eenvoudig schema voor het opvolgen van openstaande afspraken vind je op onze site.

Kleine details

Aandacht voor klantrelatieWeten we nu echt wat onze patiënt enorm waardeert en wat juist niet? Tijdens de training ‘De ideale klantenreis’ van Dentiva ga je gedetailleerd op zoek naar wat jouw patiënt ervaart en wenst te ervaren. In de voorgaande training kwamen er kleine verrassende verbeteringen naar voren die patiënten enorm op prijs stellen, zonder dat het nu echt ingewikkeld was om in te voeren. Een leesbril bij de receptie is daarvan een heel eenvoudig voorbeeld.