Communicatie tips & trucs deel 1 – SPIN

Home » Geen categorie » Communicatie tips & trucs deel 1 – SPIN

Communicatie tips & trucs deel 1 – SPIN

Geplaatst op

Hoe zorg je dat een gesprek goed en zonder ruis verloopt? In deze en de volgende Dentiva nieuwsbrieven krijg je tips en ezelsbruggetjes die van pas kunnen komen bij jouw communicatie met diverse gesprekspartners. Vandaag: de SPIN methodiek….. Als tandarts, praktijkhouder of praktijkmanager luister en praat je waarschijnlijk veel met verschillende doelgroepen; patiënten, assistentes, collega medici en leveranciers. Alle gesprekken zijn anders van aard en dienen een ander doel. Het kan daarom best lastig zijn om steeds capabel te communiceren. Met behulp van diverse gesprekstechnieken kun je aan elk type gesprek sturing geven. Je doel bereiken De kans dat een gesprek verloopt zoals je wilt, of dit nu met een patiënt, een medewerker of een collega medicus is, is talloze malen groter wanneer je van tevoren jouw doelstelling voor het gesprek bedenkt. De voorbereiding heb je nodig om tijdens het gesprek gerichte vragen te kunnen stellen. Wie, wat, waarom, wanneer, hoe en waar? Met het stellen van vragen verhoog je de slagingskans op een goed gesprek aanzienlijk; wie de vragen stelt, leidt het gesprek. Een gesloten vraag echter brengt je gesprekspartner er noodzakelijkerwijs toe te antwoorden met ‘ja’ of ‘nee’ en ontneemt hem dus de mogelijkheid om zich volledig uit te drukken. Beter kun je daarom een zogenaamde ‘open vraag’ stellen. Pen vragen beginnen met wie, wat, waarom, wanneer, hoe en waar. Dit type vraag zet je gesprekspartner, bijvoorbeeld een patiënt, ertoe aan over zichzelf te spreken. Of kan je assistente helpen haar gedachten een concretere vorm te laten aannemen. Met het stellen van open vragen krijgt jouw gesprekspartner het gevoel dat zijn mening van belang is. SPIN Als je graag werkt met geheugensteuntjes, dan is de SPIN methodiek wellicht een ezelsbruggetje om aan je repertoire toe te voegen. In gedachten knip je het gesprek in vier delen: Situatie, Probleem, Implicatie (gevolg van het probleem) en Noodzaak. Hiermee ben je in staat structuur aan te brengen in je gesprekken. Zowel bij een gesprek met een patiënt als bijvoorbeeld een functioneringsgesprek zal het je ongetwijfeld ondersteuning bieden bij het bereiken van je doelstelling. Wil je meer weten over interne communicatie? Klik hier voor het boek Communicatie in de tandartspraktijk.