De kunst van het compliment in de tandartspraktijk

Home » Teamontwikkeling » De kunst van het compliment in de tandartspraktijk

De kunst van het compliment in de tandartspraktijk

Geplaatst op

Complimenten in de tandartspraktijk

Complimenten geven blijkt in de praktijk erg lastig. Met Dentiva voeren we veel praktijkanalyses uit. Daarbij is een kort medewerkertevredenheidsonderzoek een vast onderdeel. De meest terugkerende verbeterpunt van dit onderzoek is de communicatie. In ons boek ‘communicatie in de tandartspraktijk’ gaan we hier uitgebreid op in.

Het compliment en het voordeel voor de praktijk.

Uit onderzoek blijkt dat het geven van complimenten daarbij een enorme rol speelt. Complimenten helpen medewerkers zich bewust te zijn van welk gedrag effectief is. Dit geeft de ander ook aan dat je betrokken bent en hem of haar ook ziet.

Complimenten geef je op gedrag.

Complimenten op gedrag zijn effectiever dan op eigenschappen. Je kan beter benoemen dat iemand zich goed inzet, dan dat iemand handig is. Het compliment ‘je bent handig’ kan tot stress leiden, omdat het de volgende keer wel goed moet gaan vanwege een eigenschap. Op inzet heb je wel invloed, op handig zijn maar in geringe mate.

Het compliment A,B,C.

Een goed compliment is:  (bron: villas.nl)

Accuraat, de feiten kloppen, de ander heeft zelf invloed op het resultaat gehad.

Betrouwbaar, het is geloofwaardig, realistisch en oprecht wat je zegt.

Constructief, de ander heeft er wat aan.

 

Krijg je een compliment, accepteer het dan!

Veel mensen hebben de neiging om een compliment te bagatelliseren. ‘Ach het was niks’, ‘het kostte geen moeite’ hoor je veel, maar dat is een onhandige reactie. Ten eerste ontmoedig je de ander om te complimenteren. Ten tweede doe jezelf waarschijnlijk te kort. Beter is het om gewoon ‘dank je’ te zeggen. Je bevestigt dat je het hoorde en waardeerde.