Hoe actief zoek jij naar verbeteringen?

Home » Slimmerwerken » Lean » Hoe actief zoek jij naar verbeteringen?

Hoe actief zoek jij naar verbeteringen?

Geplaatst op

Als tandarts ben je vaak druk met patiëntenbehandelingen en de administratie die daarbij komt kijken. Daardoor kom je soms aandacht tekort voor alle processen die daaromheen ook een belangrijke rol spelen: het maken van begrotingen, het beantwoorden van de telefoon en de werkzaamheden in de sterilisatie.

Juist in die gebieden zijn nog veel verbeter- en efficiencyslagen te maken. Hoeveel tijd kost het je om een begroting te maken? Hoe handig is de sterilisatie nu echt ingericht? Dat laatste kun je vooral zien als je kijkt hoe mensen er daadwerkelijk aan het werk zijn.

Management verbeteraars die veel met Lean werken, gebruiken vaak de zogenaamde ‘krijtcirkel’. Ze maken een cirkel op de grond, waarin jij of iemand uit het team in blijft staan om te kijken welke processen of bewegingen makkelijker of beter zouden kunnen gaan. In 5 of 10 minuten zie je vaak al voldoende zaken die mensen gewoontegetrouw doen, maar helemaal niet handig blijken te zijn.

McDonalds is misschien niet een voorbeeld waar tandartsen zich graag mee identificeren, maar de oprichters zijn wel een schoolvoorbeeld van mensen die heel veel aandacht gaven aan de kleine bewegingen in de keuken. Een leuk video fragment (van ruim 1 minuut) daarover vind je op ‘The founder.

Meer aandacht aan proces en beweging leidt bijna altijd tot tastbare verbetering. Ook zonder krijtcirckel is het slim om een keer letterlijk 5 minuten stil te staan bij wat je collega in de sterilisatie, achter de receptie of in de backoffice doet.

Meer over Lean kun je horen tijdens het Dental Practice Excellence Seminar op 15 maart 2019. Een dag met als thema: Aansturen van je team.