Meer salaris? Nee! Leer wat medewerkers echt motiveert

Home » Teamontwikkeling » Meer salaris? Nee! Leer wat medewerkers echt motiveert

Meer salaris? Nee! Leer wat medewerkers echt motiveert

Geplaatst op

Het idee dat meer salaris een medewerker motiveert zich meer of blijvend in te zetten is een misvatting. De waarheid is dat het goede gevoel van bonussen of meer salaris maar heel kortstondig duurt. Binnen no-time voelt de medewerker zich niet meer tevreden en zit je als leidinggevende opnieuw met je handen in het haar. Hoe motiveer je jouw medewerkers dan wel? Het begint met het besef dat je dit eigenlijk niet kunt. Teleurstellend? Nee. Je kunt namelijk wel leren hoe je anderen inspireert, zodat medewerkers zichzélf motiveren. En intrinsiek gemotiveerde medewerkers, die zijn het meest effectief en tevreden. Het goede nieuws is dat er vaste ‘regels’ bestaan om je te helpen bij het succesvol werken aan een gemotiveerd team dat in een goede sfeer samenwerkt. In dit blog lees je 7 tips om te leren inspireren.

  1. Iedereen is anders

Het besef dat iedereen anders is, helpt je de kwaliteiten van de ander optimaal in te zetten. Bekijk wat ieders sterke en zwakke punten zijn en probeer de taken daar zo op in te delen. Onthoud: ‘If you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid’.  

Bron: Strategy Lab

2. Luister met al je zintuigen

Ga eens eerlijk na bij jezelf: Vind je het moeilijk om iemand uit te laten praten? En als je iemand laat uitpraten, luister je dan echt of wacht je vooral wanneer je kunt reageren? Probeer te luisteren om te begrijpen en niet om te reageren. Het zal je verbazen tot welke (andere) conclusies je dan komt.

3. Dienend leiderschap

Ben je in je leidinggevende rol vaak aan het dicteren of aan het dirigeren? Iemand die dicteert zegtvooral wat er moet gebeuren. Iemand die dirigeert, ondersteunthet geheel zodat het orkest harmonieus samenspeelt. Hij heeft zelf dus een dienende rol. 

4. Kom je afspraken na

Deze regel heeft weinig uitleg nodig. Je afspraken nakomen, wekt vertrouwen. Het zorgt er bovendien voor dat anderen zich gemotiveerd voelen zich ook aan gemaakte afspraken te houden. 

5. Let op wat je niet ziet

Wat zijn de signalen die je opvangt als je met iemand communiceert? Bij gesprekken met de mensen om je heen leer je zo te onderscheiden wat de boodschap of het gevoel is achterdatgene wat gezegd wordt. Probeer als leidinggevende ook te onderscheiden waar iemand energie van krijgt. Waar is iemand goed in? Wat vindt hij leuk? Wat wordt er verwacht en waar wordt iemand voor betaald? De evenwichtige balans tussen deze factoren maakt of iemand zich goed of slecht voelt in zijn werkomgeving. Wees daar alert op. De kwaliteiten en vaardigheden van het team in kaart brengen, doe je bijvoorbeeld met een skills-matrix of het GOED-model

Bron: Ikigai Fund. Vind de Ikigai of ‘sweet spot’ van jouw medewerkers. 

6. Wees helder over grenzen en verwachtingen

Spreek met elkaar af wat de verwachtingen zijn. Een grote oorzaak van misverstanden tussen zakenrelaties, collega’s of persoonlijke relaties zijn onuitgesproken verwachtingen die niet waar worden gemaakt, met teleurstelling en irritatie als gevolg. Van tevoren weten wat je van elkaar verwacht en dat uitspreken, helpt dit in veel gevallen te voorkomen.

7. Ben je bewust van je voorbeeldfunctie

Niks zo krachtig als zelf het goede voorbeeld geven. Een voortrekker zijn in waar jij voor staat met de praktijk, is de beste (en misschien eerste) stap naar meer gemotiveerde medewerkers. Ze gaan dan geen dingen meer doen omdat jij het zegt, maar omdat ze het graag doen voor jou als persoon. Ze gunnen je het beste, omdat je zelf het beste geeft.

____

Dentiva helpt tandheelkundige teams o.a. bij het opstellen van een skills-matrix en met GOED-model sessies waarbij de taakverdeling tussen praktijkhouder en -manager in kaart wordt gebracht. Meer weten of interesse? Neem contact met ons op!