De ongelooflijke precisie van Lean management in Japan

Home » Geen categorie » De ongelooflijke precisie van Lean management in Japan

De ongelooflijke precisie van Lean management in Japan

Geplaatst op

Momenteel ben ik op Lean reis in Japan, waar ik me verdiep in Lean Management en wat dit voor de tandheelkunde kan betekenen. Meteen al na de eerste dag bleek dat je met een groep collegae in een vreemde omgeving tot veel vernieuwende inzichten kunt komen.

Tijdens een inspirerend bezoek aan Toyota zagen we niet alleen wat productieprocessen kunnen doen met de kwaliteit, maar ook hoe mensen zich verantwoordelijk voelen om verbeteringen aan te brengen. Verbeteringen die de mensen zelf, maar ook de kwaliteit, met sprongen verder brengen. Zelfs na jaren van verbeteren, zijn er vorig jaar bij Toyota ruim 500.000 nieuwe verbeter ideeën uit het team gekomen!

De lat lijkt hier ook wel echt heel hoog te liggen. Gisteren bood een Japanse conducteur zijn nederige excuses aan omdat de trein niet op tijd reed. Hij vertrok weliswaar op de afgesproken 9.35 uur, maar in plaats van de afgesproken 9.35.45 uur, reed hij maar liefst 30 seconden eerder weg om 9.35.15 uur.

Het staat en valt in ieder geval met goed teamwork, waarbij medewerkers durven mee te denken.

Daar gaat ons Seminar en Masterclass op vrijdag 23 en zaterdag 24 maart ook over. Kijk voor uitgebreide informatie op www.dentalpracticeexcellence.nl
Meld je nu nog aan voor het Seminar op vrijdag of doe met het hele programma mee. Laat je inspireren om je team beter te leiden naar een gezamenlijke inspanning voor een mooie praktijk.

Het is even wennen die ontspannen, maar precieze houding hier. In een volgende blog schrijf ik meer over de Lean ervaringen in Japan.

Deze Lean reis is georganiseerd door VvAA Quality Time.