Maak je eigen persona voor ‘de ideale klantreis in de tandartspraktijk’ in vijf simpele stappen

Home » Gastvrijheid » Maak je eigen persona voor ‘de ideale klantreis in de tandartspraktijk’ in vijf simpele stappen

Maak je eigen persona voor ‘de ideale klantreis in de tandartspraktijk’ in vijf simpele stappen

Geplaatst op

Een persona helpt je beter te weten wie je patiënten zijn. Of nog belangrijker: wat zij van jou nodig hebben, of waarom ze graag naar jouw praktijk komen.

Op gevoel weet je het vaak wel, maar zodra je echt gastvrij wilt zijn, of goede brieven of folders wilt maken, dan is het lastig als je het niet precies weet en als niet iedereen hetzelfde beeld heeft.

Dat is waar een persona of een voorbeeld patiënt bij kan helpen. Een persona is een fictief persoon die jouw ideale klant vertegenwoordigt. Zijn of haar interesses, gedrag en problemen staan voor een grotere groep in jouw praktijk.

Met een persona in gedachten kun je beter werken aan gastvrijheid. Met een persona in gedachten kun je beter controleren of jouw praktijk die groep goed bedient.Vaak kom je met een klantreis achter simpele verbeteringen die patiënt en praktijk veel voordeel kunnen bieden. Ouderen willen bijvoorbeeld liever niet in januari een afspraak hebben, in verband met de kans op slecht weer, maar liever in de zomer als anderen op vakantie zijn. Of kinderen, die vinden het fijn om informatie of andere dingen te zien op hun ooghoogte.

Lees dit artikel en  creëer eigen persona’s op weg naar gastvrijheid en de ideale klantreis.

Bonus download: Voorbeeld persona voor de tandartspraktijk!

Stap 1: Kijk naar je patiëntenbestand

De eerste stap is om naar je eigen patiëntenbestand te kijken. Welke patiënten zie je graag?  Welke behandelingen doe je graag en horen die wellicht bij een bepaalde patiënten categorie? Heb je veel studenten, veel vrachtwagenchauffeurs, of juist veel ouderen? Vind gemeenschappelijke eigenschappen van die patiëntengroep en zorg dan dat je aantrekkelijk bent voor andere mensen die binnen die groep zouden vallen maar die jouw praktijk nog niet kennen.

Stap 2: Kijk naar de patiënten en behandelingen die het meest voorkomen

Kijk daarna of je groepen kunt identificeren die veel voorkomen. Bijvoorbeeld een 40+ er die voor het eerst naar de mondhygiënist moet. Of een 18-jarige die de verstandskiezen wil laten verwijderen. Of een oudere in het algemeen. Het mooiste is als deze groep een gemeenschappelijke uitdaging of wens heeft.

Onderstaande informatie kan je helpen bij het onderscheiden in deze stap.

  1. Leeftijd, werk, hobby;
  2. Gezondheid zoals diabetici;
  3. Specifieke gezondheidswensen zoals onzichtbare beugel, bleken, oplossingen voor snurken;
  4. Behandelwensen om nadrukkelijk rekening mee te houden, zoals angst, ouderdom, mobiliteit.
ideale klantreis tandartspraktijk
De ideale klantreis in de tandartspraktijk

Stap 3: Maak aparte persona’s

Als je een drie- of viertal groepen hebt onderscheiden kun je aparte persona’s creëeren. Omschrijf de gemeenschappelijke kenmerken, wensen en eigenschappen die de verschillende persona’s vertegenwoordigen.

Bijvoorbeeld een 17-jarige die te horen krijgt dat de verstandskiezen er waarschijnlijk uit moeten. Of een 80+er in het algemeen. Schrijf op wat deze groep gemeen heeft. De 80+er kan een andere kijk hebben op wat hij of zij over heeft voor het gebitsbehoud, of kan moeite hebben om naar de praktijk te komen. De medicatie is waarschijnlijk complexer. De 18-jarige is net aan het werk of nog aan het studeren en wil daar rekening mee houden.

Stap 4: Geef hem of haar een naam

De beste manier om over je persona te schrijven of voor hem of haar te denken, is door hem of haar een naam te geven!
Hierdoor lijkt het ook alsof je daadwerkelijk tegen een echt persoon praat, als je bijvoorbeeld een e-mail schrijft. Dit helpt je om de inhoud persoonlijker te maken. Je kunt zelfs nog een stap verder gaan en een beeld of foto bij je persona te zoeken!