Praktische tips bij praktijksluiting in verband met Corona

Home » Geen categorie » Praktische tips bij praktijksluiting in verband met Corona

Praktische tips bij praktijksluiting in verband met Corona

Geplaatst op

Het nieuws staat vol van Corona en ongetwijfeld ben je op de hoogte van de algemene maatregelen die overal genomen worden. Dentiva heeft specifiek voor de tandartspraktijk een aantal tips op een rij gezet om aan te denken, nu het advies is om ook de tandartspraktijken te sluiten. Wat kan en moet je als praktijkhouder nog doen? We zullen komende tijd extra tips delen via onze verschillende kanalen op het moment dat er nieuwe ontwikkelingen zijn. Ook delen we tips over wat je kunt doen om sterker uit de crisis komen als het gaat om praktijkvoering en het financieel opvangen van de klap. Laten we hopen dat we met gezamenlijke inspanningen deze moeilijke periode snel te boven komen!

 

Tips voor praktijkhouders bij sluiting van de tandartspraktijk

a1. Zeg afspraken niet af, maar verplaats deze of maak een nieuwe afspraak.
Afspraken die afgezegd worden zijn moeilijker weer terug te zetten, dan afspraken die meteen opnieuw gepland zijn. Denk daarbij ook aan behandelingen bij de mondhygiënist of preventie-assistent, die uiterst belangrijk blijven.

a2. Over 3 weken of over 6 weken plannen?
Bedenk zelf wat handig en mogelijk is. Over 3 weken is de officiële termijn voorbij, maar het risico is dat er meer maatregelen volgen en dat je dus over 3 weken weer moet bellen. Afspraken (her)plannen naar minimaal 6 weken vanaf vandaag lijkt realistischer.

a3. Check met IT of je voldoende thuiswerkplekken hebt. Dan kan er de komende tijd nog wel gebeld worden vanuit huis.

a4. Zorg dat je regelmatig contact hebt met medewerkers over de stand van zaken. Assistentes lezen niet altijd het officiële nieuws van de beroepsorganisaties en raken misschien in verwarring door alle media. Stuur bijvoorbeeld 2x per week een update, zodat je hele team op de hoogte blijft.

a5. Heb aandacht voor elkaar en informeer medewerkers uitgebreid zodat ze merken dat je ook aan hun zorgen denkt. Wat we tot nu toe merken dat er aan zorgen leeft:

    1. Krijg ik nog wel betaald?
    2. Moet ik een uitkering aanvragen?
    3. Is het wel veilig om spoeddienst te doen?
    4. Ik heb een kwetsbaar iemand die ik verzorg, mag ik wel werken?

a6. Probeer ook vooral te bedenken wat er komende tijd wel mogelijk is. Misschien kunnen achterstallige klussen worden opgepakt, zowel binnen de praktijk als thuis. Zo blijf je actief bezig en het helpt je voorbereid te zijn de crisis te boven te komen als het normale ritme weer terugkeert.

a7. Druk het personeel op het hart sociale contacten te minimaliseren

 

Extra informatie over het Coronavirus en tips voor zorgverleners vind je ook op de volgende website: Corona virus: Tech handbook for clinicians