Praktische vertaalslag van de Corona maatregelen in de praktijk

Home » Slimmerwerken » Praktische vertaalslag van de Corona maatregelen in de praktijk

Praktische vertaalslag van de Corona maatregelen in de praktijk

Geplaatst op

Een geheel nieuw webinar over de praktische maatregelen die je in de praktijk moet nemen. Het vorige webinar ging over de grootte van de achterstand die we opgelopen hebben en de maatregelen die je kan nemen om de achterstand later weer in te lopen.

Nu gaan we verder in op de mogelijkheden voor opschalen in de praktijk. Het nieuwe webinar ‘Praktische vertaalslag van de Corona maatregelen in de praktijk’ geeft inzicht in de te nemen maatregelen en geeft antwoord op de vraag: hoe implementeer ik dit in mijn eigen situatie?

Los van de wetenschappelijk onderbouwde maatregelen en adviezen van de leidraadcommissie moet je ook goed nadenken over hoe deze maatregelen uitpakken in jouw eigen praktijksituatie.

Patiëntenstroom

Hoeveel patiënten kan je op een dag ongeveer per stoel inplannen? Zelfs bij een beperkt aantal patiënten moet je rekening houden met de logistiek. Hoe zorg je dat patiënten van tevoren goed weten welk gedrag van hun verlangd wordt? Jassen en tassen en een extra familielid waren vroeger geen probleem, maar nu plotseling een bottleneck. Patiënten in de auto laten wachten, ligt voor de hand, maar hoe krijg je ze precies op tijd uit de auto en in de behandelstoel?

De medewerkers in de praktijk

Ook de medewerkers moeten zich aanpassen aan de nieuwe omstandigheden. Hoe doe je het met de lunchpauze, de kleedruimtes, de keuken? Voorlopig leven we in een 1,5 meter samenleving en dat geldt ook voor ons buiten de behandelkamer. Wat zijn goede ideeën om te zorgen dat we met elkaar binnen de nieuwe realiteit op gepaste afstand kunnen samenwerken?

De agendaplanning

Ook de agendaplanning moet behoorlijk aangepast worden. Hoe zorg je dat niet alle kamers tegelijk beginnen en eindigen? En zijn er mogelijkheden om korte afspraken te verminderen? Korte afspraken zorgen voor een hoge druk op de logistiek in de de ontvangstruimte en kosten relatief veel materiaal en schoonmaaktijd. Als je start is het zeker dat het in een ander tempo zal zijn. Wat is nu een reeële verwachting voor het aantal patiënten in de eerste weken en wat betekent dit dan voor de achterstand in de toekomst. Bestaande conventies worden -tijdelijk- op de proef gesteld.

Bezint eer ge begint

Het zijn wel heel veel dingen die je moet overdenken en die ook nog onderling verband houden met elkaar. Als je gewend bent om een praktijk te hebben met vier stoelen, kan je dan met twee stoelen beginnen? Heb je voldoende aanbod van de patiënten, krijg je het logistiek rond met het team en de ruimtes? Het antwoord is waarschijnlijk ‘ja’, maar het is slim om even de tijd en rust te nemen om met je team een overzicht van de mogelijkheden te maken voordat je echt beslist.