Waarom doen ze niet gewoon wat ik zeg?

Home » Slimmerwerken » Waarom doen ze niet gewoon wat ik zeg?

Waarom doen ze niet gewoon wat ik zeg?

Geplaatst op

Een apparaat blijft gewoon ongebruikt in de hoek liggen. Medewerkers gaan naar huis zonder de kaart af te maken. Of misschien lukt het maar niet om de agenda goed bezet te hebben. Herken je dit? Dat je iets wilt invoeren of veranderen in de praktijk, maar dat het er steeds niet van komt? Je bent zeker niet de enige. Patiënten vinden het moeilijk om een handeling van maar 2 minuten zoals tanden stoken in te voeren en praktijken lopen regelmatig vast bij het invoeren van preventieprogramma’s of nieuwe methodes. Gedrag veranderen is niet eenvoudig, maar er zijn onderbouwde handvatten om je te helpen. 

Misschien vraag jij je bij veranderingen ook wel eens af: ‘waarom doen ze niet gewoon wat ik zeg? Zo moeilijk is het toch niet?’ Dat komt omdat gedragsverandering ingewikkeld is, of misschien beter gezegd complex. Er zijn vaak verschillende oorzaken die de verandering in gedrag moeilijk maken. Om de uitkomst te veranderen, moet je daarom vaak terugkeren naar het begin, de kern van je bedrijf.

In 3 onderbouwde stappen succesvol veranderingen implementeren

Tijdens Dental Practice Excellence 2019 wordt uitgebreid in gegaan op een formule voor gedragsverandering die wél resultaat oplevert. In drie wetenschappelijk onderbouwde  stappen, leer je hoe je een verandering in de praktijk met meer kans op succes kunt invoeren. Als tandarts of praktijkmanager hebben we de neiging minimaal twee van die stappen over te slaan (en soms zelfs allemaal), of daarin een verkeerde keuze te maken. Terwijl de stappen van de veranderformule eigenlijk simpel zijn:

Doel + Gedrag + Ondersteuning = Maximaal resultaat. 

Je doel kennen is de basis voor succes

Uit onderzoek van Dentiva onder ruim 300 teamleden in de tandartspraktijk, blijkt dat het met het doel vaak al misgaat. Het team weet zelden wat het doel van de praktijkhouder eigenlijk is. En dat staat dan nog los van het feit of men het doel begrijpt en of het de medewerkers echt motiveert. Als je een verandering wilt creëren, is het daarom belangrijk stil te staan bij hoe je een goed doel formuleert. Het moet uitdagend maar haalbaar zijn, de medewerkers aanspreken en passen bij de missie en visie van de praktijk. Daarnaast is het beter om een doel te kiezen dat gekoppeld is aan gedrag, dan een doel dat gekoppeld is aan een resultaat. Hoe werkt dit dan in de praktijk?

Kun je hier wat hulp bij gebruiken? Dentiva helpt met tips, tools en trainingen die gericht zijn op het verbeteren van strategie, slimmer werken, teamontwikkeling en gastvrijheid in de praktijk. Meer uitleg over hoe je de veranderformule gebruikt en een stap in de goede richting kunt zetten, komt ook aan bod tijdens het Dental Practice Excellence seminar op vrijdag 15 maart 2019.

Begin vandaag met het formuleren van jouw doelen als start van positieve verandering.