De drie onmisbare rollen van de medicus in de praktijk

Home » Teamontwikkeling » De drie onmisbare rollen van de medicus in de praktijk

De drie onmisbare rollen van de medicus in de praktijk

Geplaatst op

Als medicus in de praktijk heb je vaak meerdere petten op. In de eerste plaats ben je vakman. Met een eigen praktijk ben je daarnaast ook ondernemer die moet inspelen op wat er in de markt gebeurt. En dan moet je ook nog eens je team aansturen als leidinggevende. Die drie rollen op hoge kwaliteit vervullen kan een uitdaging zijn. Je blinkt nu eenmaal nooit in ieder aspect uit. Toch zijn alle drie deze factoren belangrijk voor een stabiele basis in de praktijk.

Ondernemer ben je wellicht tegen wil en dank, maar je moet reageren op de uitdagingen die de omgeving geeft. Of dat nu door overheden, ziekenhuizen, verzekeraars of een verandering in houding en gedrag van onze patiënten komt, maakt eigenlijk niet zoveel uit. De omgeving verandert en we zullen zelf moeten blijven nadenken over onze eigen rol en positie daarin. Ook specialisten in een ziekenhuis zullen continue moeten nadenken over de positie van het ziekenhuis en hun eigen plek daarin.

Naast vakman en ondernemer ben je per definitie ook leidinggevende. In de kleinste vorm ben je leidinggevend in de behandelkamer. Je houding en gedrag zorgt ervoor dat medewerkers energie krijgen en hun best blijven doen. Als leidinggevende moet je weten wat jouw grenzen zijn. En je moet weten hoe je het beste uit de mensen haalt. Naarmate je team groter wordt, is dit laatste steeds belangrijker èn ingewikkelder.

Het is lastig om alle drie de rollen op hoog niveau zelf in te vullen. Toch zijn vakman, ondernemer en leidinggevende de drie poten onder de fundering van iedere praktijk. Valt één van de drie poten weg, dan is de praktijk minder stabiel. Het vakmanschap is al stevig ontwikkeld dankzij de studie. Leidinggeven en leiderschap is, naast goed vakmanschap, misschien wel de meest belangrijke en tegelijkertijd de minst ontwikkelde kant van medici.
Joël Aerts schreef hier een mooi boek over: ‘Ontwikkel je leiderschap’.

Naast je eigen ontwikkeling is, bij leidinggeven, communicatie het meest belangrijke aspect. Bij alle praktijkscans die we als Dentiva bij praktijken doen, geven medewerkers steevast aan dat communicatie als ontwikkelpunt op nummer 1 staat. Communicatie is belangrijker dan salaris en zelfs dan werkzaamheden.

In ons boek ‘Communicatie in de tandartspraktijk‘ beschrijven we uitgebreid welke structuur je in de praktijk kunt neerzetten om in ieder geval te borgen dat er voldoende en slim gecommuniceerd wordt.

——

Op 15 maart 2019 besteden we een hele dag aan leidinggeven aan je team en hoe je je team vitaal kunt houden. We gaan dan dieper in op je eigen drijfveren en valkuilen en ook welke slimme tools en signalen je kunt gebruiken om op tijd je team bij te sturen. Kijk voor uitgebreide informatie op onze site Dental Practice Excellence 2019